Aralık ayının girmesi ile kışın kapıya dayandığını hisseder olduk. Kimi şehirlere kar yağdı kiminde yağmak üzere. Odunluklara kömürler yığıldı, sobalar kuruldu, kaloriferler açıldı. Hanımlar hurçları bir bir açıp yazlıkları kaldırdı kışlıkları çıkarttı. Büyükanneler ellerine yeni çıkmış yünlerden birer çile ip alarak torunlara yelek süveter örmeye çoktan başladı.
Günlük hayatta kış kendine dair özel ritüelleri ile yavaş yavaş yerini hazırlarken sanat dünyası da kendince yöntemlerle kışa hazırlık yapmıştır elbette.
Netyazı da hayata dokunan temaları, gündemi takip eden içerikleri ile kışa hazır.
Ayşegül Uyar sizler için ünlü ressamların kış manzaralı tablolarını derledi…
1) Pieter Bruegel Kuş Tuzağı İle Kış Manzara Çemberi Yağlıboya Tablo:
Ressamın ünlü tablolarından biridir. Ressam birçok tabloda benzer teknikleri kullanmıştır. Benzer renk ve biçimselliğe farklı eserlerinde de rastlanır. Renklerin tonlaması, kontrast, perspektif ve derinlik bir bütün halinde hayal dünyamızda iz bırakır.[1]
2) Charles Joseph Lecointe (1824-1886) – Travellers In Winter Woodland
24 Şubat 1823 Paris doğumlu ressam François-Édouard Picot ve Théodore Caruelle d’Aligny’nin öğrencisidir. Bir manzara resmi olan Crotone’lu Milo’nun Ölümü adlı tablosoyula ilk ödülünü almıştır.[2]
3) Claude Monet (1840 – 1926) – Train In The Snow, 1875
Yaptığı tabloyla izlenimcilik akımına adını veren Monet, eserlerinde nesnenin yapısı ve ışığın nesne üzerinde yarattığı ince farklılıklara göre değişkenlik gösteren çeşitli teknikler uygulamıştır. Kimi zaman yayılmış, kimi zaman bölünmüş, bazen kalın, bazen de geçirgen, parlak ve katıksız renk kullanımı buna örnek gösterilebilir. Argenteuil’e yerleştiği 1872 yılını takip eden altı yıl onun en verimli yıllarıdır, izlenimci bakış açısının resimlerinde belirginleştiği dönemdir. Bu tabloda olduğu gibi, bu dönem tabloları, anlık olayların ifade edilmesinde fotoğraf enstantanelerine benzetilebilir. Bu dönem sonlarında başladığı Saint-Lazare Garı serisi de fotografik bakışı içerir. Anlık değişen ışık ve yarattığı etkiler, ressamın bakış açısıyla birleşerek tuvalde biçimlenir.[3]
4) Ivan Aivazovsky (1817 – 1900) – Winter Scene In Little Russia, 1868
Aivazovsky’nin hayatı boyunca neredeyse 6.000’e yakın eser tamamladığı söylenir. O öncelikle bir deniz ressamıdır. Yarattığı tablolar hayat gibidir. Son derece muhteşem deniz dalgaları yapabilen, suyun farklı durumlarını tasvir eden eşsiz bir sanatçıdır. 1836 yılında Aivazovsky ilk kez Baltık Denizi’nde savaş tatbikatlarını izlediği sırada denizin coşkusu ile beraber kendi üslubunun da temellerini atmış oldu. Bu dönemden başlayarak görevi dolayısıyla yaşamını çok sayıda deniz ve gemi resimleri yaparak geçirdi. Kırım Savaşı ile Rusya’nın Karadeniz’e gemi dahi indirmesi yasaklanır. Karadeniz sahilinde doğan, yaşayan ve Karadeniz’in hırçın dalgalarından ilham alan sanatçı da böylece Rus donanmasıyla beraber Karadeniz’e açılmaktan men edilmiş olur. Bu tarihten sonraki resimlerine Ukrayna steplerini konu alan manzara, çiftlik evleri ve at arabaları gibi farklı konular girmeye başlar.[4]
5) Camille Pissarro – The Versailles Road at Louveciennes (Snow), 1869
Camille Pissarro (10 Temmuz 1830 – 13 Kasım 1903) Fransız Empresyonist bir ressamdır. Önemi sadece Empresyonizm ve Post-Empresyonizme yaptığı görsel katkılarda değil, aynı zamanda meslektaşları, özellikle Paul Cezanne ve Paul Gauguin arasındaki ataerkil duruşunda da yatmaktadır.
6) Vincent van Gogh Winter, 1885/ Norton Simon Museum
Van Gogh, kardeşi Theo’ya 1879’da yazdığı bir mektupta şunları yazmıştır: “Bazen kışın o kadar soğuktur ki, Soğuk, yazın gelip gelmediğini umursamayacak kadar korkunç; zarar, iyiyi aşar. “Ama onayımız olsun ya da olmasın, şiddetli hava eninde sonunda sona erer ve güzel bir sabah rüzgar değişir ve erime başlar. Havanın durumunu zihin durumumuzla ve hava gibi değişime ve dalgalanmalara tabi olan koşullarımızla karşılaştırdığımda, işlerin daha iyi olabileceğine dair hala umudum var. “[5]
7) Caspar David Friedrich: Winter Landscape with church
İlk bakışta kısaltılmış, oldukça ıssız görünen bir kış manzarası; Bir dizi köknar ağacı, kara bir sis uzaktaki bir kilisenin üzerinde bir solukluk gibi sarkarken, kar yağışına karşı hazır duruyor.
Daha yakından incelendiğinde kayalardan birine yaslanan bir adam görmek mümkündür.
Bir başka ayrıntı da işleri karmaşıklaştırıyor: Bir çift koltuk değneği karda terk edilmiş halde yatıyor, sanki aniden bir sığınak yeri fark etmiş gibi figürün kayalara doğru sendelediği hissini veriyor.
Şimdi belki biraz daha dikkatle ağaçlarla uzaktaki kilise arasında bir ilişki görmek mümkündür; şekilleri nasıl aynı, Gotik zirveleri gelecek şafağın aynı şeftali tonlarına ulaşıyor. Her ikisi de dirilme umudunun simgesidir; karda filizlenen yeni çim sürgünleri, hemen köşede yeni bir mevsimi anlatıyor.[7]
[1] https://www.getdailyart.com/23223/vincent-van-gogh/winter
[2] https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Charles-Joseph_Lecointe
[3]http://www.leblebitozu.com/10-yabanci-ressamdan-essiz-kar-resimleri/
[4] http://www.leblebitozu.com/10-yabanci-ressamdan-essiz-kar-resimleri/
[5] https://www.getdailyart.com/23223/vincent-van-gogh/winter[6] Museum für Kunst und Kulturgeschichte
[7] https://medium.com/thinksheet/great-paintings-winter-landscape-by-casper-david-friedrich-4207f7ba83b2
[1]https://www.arthipo.com/tr-tr/pieter-bruegel-kus-tuzagi-ile-kis-manzara-cemberi.html